alim kita hanya di masjid?

Bismillahi awwalu wal akhiru. :)


"ish. tak baik cakap macam tu. ni kan dalam masjid"

"tak elok duduk macam tu, hormat sikit rumah Allah"


pernah dengar macam ni?
saya pun.

betul ke tak nasihat tu?
betul la kan.
apa pulak tak betulnya.

kena hormat masjid,
jangan cakap hal dunia.

tapi
kalau setakat hanya di masjid,
nak kena jaga,
perbualan kita,
adab kita,
aurat kita,

betul ke macam tu?

kita suka je macam tu.

buat baik,
 hanya di sesetengah tempat,
jaga tutur kata bila dalam surau,
sopan.
cakap dengan kawan pakai kopiah, baik je.
tak keluarnya perkataan yang kurang sopan,
tutup aurat bila nak masuk masjid.


tapi kat luar.
nah ambik kau.
berapi-api duk mengumpat orang.
(hiperbola)
tak jaga dah mulut tu,
pakaian pun dah boleh tertukar orang putih ke orang Islam.

sayang kan.
kita hanya baik di tempat tertentu.

Astaghfirullah.

itulah.
kita.

sedangkan Islam itu menyeluruh,
tak boleh ambil separuh-separuh.



Islam bukan di masjid sahaja.
Islam bukan hanya di depan ustaz ustazah,
Islam bukan di dalam kelas agama dan ceramah sahaja.

tapi,
Islam itu agama kita.
pegangan kita.
cara hidup kita.

kenapa masih nafikan?

Allah melihat kita setiap masa.
tidak ada hentinya.
bukan terhad di rumah-rumah Allah sahaja.


kenapa kita jaga perilaku dalam masjid,
tapi tidak di luar?

ada bezakah?

bumi ini milik siapa?


kita ini kepunyaan siapa?


akhir nanti kita ke mana?

kita tahu.
tapi kadang-kadang kita lupa.

kerana itu,
kita.
perlu kepada peringatan.

InsyaAllah,
kita jaga amal kita,

kita jaga akhlak kita,

kita jaga peribadi kita,

setiap masa.
selagi kita bernafas di bumi Allah ini.

Moga Allah redha.

note : mimpi mengenai post ini. :)
note lagi : tahniah Malaysia mara ke final Piala Suzuki AFF 2010 !

Comments

Anonymous said…
saya pun saya pun mcm tu,,
sekamar rindu said…
salam..

singgah follow ur blog
SuhaNa said…
Assalammua'alaikum warahmatullah ukhti..

Ambil Islam itu secara total.Realitinya masyarakat masih berfahaman bahawa skop ibadah itu hanya di tempat-tempat yang ada roh agama sahaja..kerna itu,fahaman sebegini harus dilebur segera dan dicorak dengan fahaman bahawa ibadah itu melingkupi segenap ruang hidup..

Asalkan setiap perbuatan yang mengarah kepada kebaikan itu kita awali dengan niat kerana Allah,bukankah itu sudah menjadi ibdah =)
qila~ said…
salam ziarah~

yep,stuju..kdg2 org fkir dlm msjid ja prlu jge kata2,pkaian n pmbawaan diri..tu silap kita,kita lupa Allah tu ada di mana-mana..

nice sharing dear :)
Sepatu Hijau said…
salam

perkongsian yang menarik

follow ur blog :)
SumaiyyahAbidah said…
Dalam dunia ini ada dua jenis kebaikan- kebaikan dalam beragama (religious good) dan kebaikan dalam beretika (ethical good).

Salahnya kita ialah kita pisahkan dua jenis kebaikan ini.

Sedangkan dalam Islam kedua-duanya penting.

Jom satukan yang dua menjadi satu!
saya said…
salam semua.

terima kasih atas respon. sama2 kita saling ingat mengingati, sesungguhnya umat Islam itu bersaudara kan? :)

terima kasih sudi melawat juga :)

Popular posts from this blog

reflections: tesis dan viva

cinta saya kepada Dia semakin mekar di dalam komuter.

dia, raya dan kakak penulis novel