Posts

Showing posts from November, 2011

puisi : untuk dia.

Image
Assalaualaikum :)

semalam,
Dalam lrt,  Dia menoleh ke arah jam. dah pukul 7.30 malam, perasaan berubah jadi sayu. nak ikut daurah, rindu pada kakak-kakak dan adik-adik. :'(
Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar.
sekarang, Dia benar-benar rindu, rindu amat apabila satu ikatan itu terjalin kerana cinta kepada Allah. selama ini, mana pernah dia punya rasa begitu. mana pernah dia bergaul dengan orang-orang sebegitu, sombong katanya.
tapi sekarang, teman-teman sefikrah, biar tidak pernah bercakap di zaman sekolah menengah seakan tercantum kembali, masing-masing meluahkan rindu. dan air mata minitis. laju.
itulah. bila hati kita terjalin kerana Ilahi.
Allahurobbi.

tak best kan macam ni.

Image
Assalamualaikum :)

Matanya tidak lepas memandang 'tempat hibernasi kawannya',

aarrggghhhh..
sepah lagi..
baru je kemas semalam,
nak harapkan rumetnya itu, jangan harap la.
siap berdebu meja kecilnya,
pun dibiarkan sepi je.
'asal aku hepi' - mungkin kata rumetnya.

tapi dia tak boleh,
dia memang tak boleh kalau tengok rumah bersepah,
kalau ada pinggan yang tak berbasuh,
terus naik suhu kepada 313 darjah,
rasa nak meletup.

buang sampah pun sama,
dah ada jadual buang sampah,
tapi tu pun, ada je yang buat-buat tak faham,
buat sampah pandaiiiii,
nak buang, kenapa berat sangat, wak?
*menangis hiba*

bila masuk waktu solat,
pernah sekali,
dia terlewat bangun,
'kenapa kawan saya tak kejut saya?'
timbul dalam hati,
'kenapa saya selalu je kejut diorang,
tapi diorang tak pernah kejut saya...'

time tengok tv,
dia tak nak tengok kartun boboi-boy,
dia tak nak tengok 8tv,
tapi kawan-kawan nak tengok,
takpelah. kita bagi peluang,
timbul dalam hati lagi,
'nak tengok semani…

kakak ber'adik' lapan.

Image
Assalamualaikum :)



Mei,2011
teratak 292.

"Angah habis praktikal bila?"

emak bersuara,
memecah suasana kami sekeluarga yang ketika itu sedang enak menjamah hidangan makan tengahari.
#ohh. teringat lauk masakan mak kat rumah. kesat air mata. hehe :)

"hmm. akhir bulan sebelas mak. kenapa mak?"

tanya saya kembali.

"Ohh.. mak due bulan 11 nanti.."

"Ha? mak due? mak....... mengandung ke?"

siapa yang tanya tu?
ya. itulah saya.
kedengaran seperi kanak-kanak berusia lima tahun, kan?

sah-sah mak kata 'due' tadi.
saya tak salah dengar kan?

Mak angguk.

saya agak dan memang terkejut,
tapi reaksi biasa-biasa saja.
tapi dalam hati...

'Angah-nak-dapat-adik-lagi-biar-betul?'

adik-adik yang lain gembira saja.
lagi suka adalah.
ye la,
mereka kecil-kecil lagi.
mestila gembira nak dapat adik lagi!
:)

saya?

saya gembira juga.
namun terselit perasaan bimbang.
saya risau kesihatan mak.
mak dah lebih 40 tahun.
usia yang agak berisiko tinggi untuk ibu-ibu mengan…

awak tak bosan ke jadi robot?

Image
Assalamualaikum :)

pagi masuk kerja,
lewat petang baru balik,
kadang-kadang jam berdenting pukul 9 malam baru nak bagi salam masuk rumah,
balik, solat, mengaji, makan, bersih diri,
baca buku kejap,
tidur.

rutin yang sama.
diulang.

nak online malam2,
jarang sekali.
nak tulis blog apatah lagi.
sebab tu la,
entri baru tak sempat di'publish',
berkepuk dalam draft,
tunggu masa nak 'expired' je.

tu la.
dia.

lagi-lagi cipta alasan.

:(

busy memanjang,
kononnya 'auditors' life'
beginilah.

sehingga tiada masa untuk mencuri masa.


dan hari ini,
sepotong ayat ini.
buat dia terpana seketika.

"bukan ke daie tu harus tersusun hidupnya dan menjaga waktu (10 muwasafat tarbiyyah)"

ya.
dia lupa itu,
muwasafat tarbiyyah.
salah satunya 'Haarithun ala waqtihi'

'menjaga masa'

menjaga masa bukan hanya kita mengaturkan tugas dengan membuat jadual waktu harian dan ditampal di sebelah katil,
dan bukan juga hanya membeli jam loceng hello kitty untuk mengejutkan …