Posts

Showing posts from February, 2012

#8: Stop couple, lets married

Image
Salam alykum :)

beberapa hari sebelum along nikah,
mak ada bagi hadiah,
mak kan kreatif macam along jugak, :D

'haa, along pun tak tengok lagi 'hadiah special' dari mak, kan?'

Oh, yang ni dari adik Naqeeb! :p




Januari 23, 2012.
29 Safar 1433 H.

Hari yang sangat cerah,
ropol-ropol awan menghiasi langit,
Subhanallah, sungguh indah!



"Aku nikahkan dikau... dengan mas kahwinnya senaskhah Al-Quran..."


Tok kadi merangkap kawan baru abah, memulakan penyempurnaan ijab qabul.


saat itu, saya sedar.
along bakal memegang tanggungjawab yang besar,
sebagai seorang suami.

saya pula yang terlebih berdebar,
mungkin pengalaman pertama dalam keluarga,
saya melihat abang segak bersalam dengan tok kadi menanti saat lafaz sakinah.



termateri ikatan dua hati. menyimpulkan janji, saling melengkapi, dalam misi mencapai redha Ilahi. <3
The Holy Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) said: `O young people! Whoever among you can support a wife should marry, for that is more modest for t…

#7: soalnya hati

Image
Assalamualykum :)

Gempar.

kelas kecoh seketika.

beberapa orang murid perempuan mengerumuni seorang rakan mereka,

"eh, betul ke awak kata dalam diri awak ada 'sesuatu' ke?"
tanya  salah seorang dari mereka.

"aah."
murid perempuan yang menggemparkan kelas darjah satu hari itu mengangguk.

"kalau macam tu, cuba tanya 'sesuatu' tu, dalam kelas ni siapa paling cantik?"
tanya seorang yang lain.

masing-masing nampak teruja.
menunggu jawapan.

masing-masing mengharapkan nama nya-lah yang dijawab oleh 'sesuatu' itu murid paling cantik.

"hmm, xyz."
murid yang menjadi tumpuan itu menyebut satu nama.
katanya, 'sesuatu' yang dari dalam dirinya itu yang menyebut nama itu.

dan hampalah yang lainnya.

.
.
.
.
.

ini cerita yang saya ingat-ingat lupa.
tapi beginilah lebih kurangnya,
saya di antara murid-murid yang 'hampa' itu,
13 tahun yang lalu.
;p

pasti tertanya-tanya,
'sesuatu' itu apa?
saya juga tertanya.

kecil-keci…