Posts

Showing posts from 2009

selamat datang

bismillahirrahmanirrahim.

ahlan wasahlan 1431 Hijrah.

dalam sedar atau tidak,
kita telah pun memasuki tahun Hijrah yang baru,
bertarikh 1 muharam 1431 H,

adakah kamu telah menetapkan azam baru untuk tahun ini?
atau
anda masih menunggu berakhirnya 31 Disember 2009 untuk menetapkn azam?
atau
anda masih mengharapkan sorakan happy new year 2010 besertakan percikan bunga api
untuk meraikan kedatangan tahun baru?
atau,
adakah anda lebih tegar untuk menonton perlawanan akhir bola sepak sukan Sea antara Malaysia menentang Vietnam
daripada membaca doa awal dan akhir tahun?

ternyata,
kita semua lebih mengagungkan sambutan tahun baru masihi
berbanding tahun penghijrahan nabi dan umat Islam dari kota Mekah ke kota Madinah,
kenapa agaknya?
tepuk dada, tanyalah iman..

seharusnya,
1 Muharam ini dihayati dan diraikan oleh umat Islam,
hari yg sangat mulia,
hari yang mana kita bertukar amalan,
dosa dan pahala yang tlh dicatat dahulu akan dihantar oleh malaikat, mengadap Allah SWT,
Hari ini, buku yang bar…

hari ini 10hb12

Image
salam alaik~

Nurul Amalin,


Selamat Hari Lahir..
10 Disember 2006

semoga jadi anak yg solehah ,
dengar ckp mak, abah..
insan yg berguna utk agama, bangsa dan negara..


kami sayang adik..

angah minta maaf..

salam.

saya terbangun dari tidur.
melihat sesuatu tiada di pandangan.
lantas keluar mencari sesuatu.
rupa2 nya adik sedang menggunakan.

saya terpinga.
tidak pasti apa yg ingin lakukan.
emosi bercampur.
saya memarahi adik.
abang memarahi saya.
"Allah akn tarik blk nikmat kalau mcm ni".

saya berfikir,
saya gagal melawan emosi.
saya gagal menggunakan akal untuk berfikir.
Astaghfirullahalazim.
apa yg saya sedang lakukan?
perlukah saya  memarahi adik hanya kerana perkara kecil sebegitu?
saya perlu meminta maaf.

 angah minta maaf,
abang dan adik.

masa itu emas, emas itu mahal.

bismillahirrahmanirrahim.

kalu emas itu mahal,
apa yg kita patut buat?
buat gelang?buat cincin?
betul jwpn kamu.
kita patut gunakan masa dengan sebaiknya.

tmbh2, sekarang ni musim cuti sekolah.
Alhamdulillah, dh hbs final.(selingan)
kita semua banyak masa lapang yang perlu kita isi dengan sebaik mungkin.
Sesungguhnya,
Dalam hadis Nabi ada menyebut,
ada 2 nikmat yang mana manusia selalu lupa utk meningati Allah.
iaitu, nikmat kesihatan tubuh badan,
dan juga nikmat masa lapang.

seharusnya,
masa lpg yang kita ada,
kita isikan dengan perkara2 yang mendapat keredhaan Allah.

ttp, fikir2 balik,
kita selalu memberi alasan,
tak nak solat berjemaah,
tak sempat nak mengaji, bezikir slps maghrib,
tak nak bersedekah,
tak sempat tolong mak abah di rumah,
kononnya tak cukup masa.

walhal,
masa yang diberikan oleh Allah SWT kepada seluruh hambaNya adalah sama.
24 jam sehari,
60 minit satu jam,
365 hari setahun,
tetapi yg menjadi bezanya adalah,
bagaimana kita menguruskan setiap masa untuk diisi denga…

bangun dari mimpi

Salam alaik,
agak lama saya menyepi,
meninggalkan blog yg tidak diupdate,
bukan sengaja,
tetapi, ada urusan yang lebih penting yg perlu diselesaikan.
meminjam kata2 seorang teman,
"lakukanlah perkara yg lebih penting daripada sesuatu yang kita rasa penting, kerana sesuatu yg lbh penting itu sebenarnya lebih penting dari sesuatu yang penting"
(senyum)
banyak betul penting.

bukan untuk menulis mengenai penting atau kepentingan apatah lagi pening,
ttp hati terpanggil utk mengingatkan tentang satu perkara.

Expect the unexpected.
Jangka sesuatu yang tidak dijangka.

banyak pengalaman yg saya lalui menigtkan ttg perkara ini..
pertama :
saya gembira, seronok,excited, dan pelbagai lagi perasaan yang timbul untuk menghantar barang ke rumah sewa,
namun,
satu panggilan mengatakan lori yang disewa rosak di tengah jalan,
EXPECT THE UNEXPECTED

kedua :
saya gembira untuk pulang ke kampung dan berdoa agar selamat sampai di kampung,
di pertengahan jalan,
tayar bas yang dinaiki meletup di tgh2…

saya, CINTA, kamu

Image
Bismillahirramanirrahim.
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

C.I.N.T.A,
seronokkan kalau cerita pasal cinta ni.
dengar lagu cinta,
terutama lagu 80an..jiwangla..
tengok pulak cerita cinta,
cerita korea, hindustan, western,melayu? emm,bolehla..
sekarang pulak tengah hangat dengan nur kasih..
cinta..cinta..
apa lagi yang seronok eh?

betul tak apa yg saya tulis ni?
salah?betul?
saya sama seperti kamu..
naluri cinta memang ada dalam diri kita,
rasa nak dimiliki dan memiliki,
rasa nak disayangi dan menyayangi,
rasa nak berpasangan,
kerana ini adalah fitrah semulajadi manusia..

tapi, fikirkan sejenak..
betul ke kita salurkan perasaan cinta kita tu?
sesungguhnya,
'tidak ada sebarang hubungan antara perempuan dan lelaki yang bukan mahram yang dihalalkan oleh syarak, melainkan nikah"

Allah SWT juga berfirman,
"La Taqrabuu Zina.."
janganlah kita mendekati zina.

mendekati zina ni macam mana eh?
antaranya ; ber-sms, tukar2 gambar, berdating,dan sebagainya.
ke…

pen, kertas jawapan, buku Peperiksaan

Image
Bismillahirrahmanirrahim.
dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

waktu peperiksaan semakin hampir,
sama ada kita sedar, atau pun tidak,
masa akan sentiasa bergerak dan tidak pernah berhenti untuk menunggu kita walaupun sesaat.
oleh itu, gunakanlah masa dengan sebaik mungkin,

seringkali kita terbaca  nasihat seperti di atas,
namun adakah kita menggunakan masa dengan sebaiknya?
YA? TIDAK?
saya juga seperti kamu.
terlupa, kerana fitrah kita, naluri kita adalah sama.
sering lupa, hanyut dengan kesenangan dunia.
Astaghfirullahalazim,



saya teringat sms yang dihantar oleh seorang kakak,

''Yang dilihat dan diukurNya, bukan sejauh mana usahamu..
Tapi yang diharap sejauh mana TAWAKAL, PERCAYA nan jitu..
Pergantunganmu padaNya,
Tapi tidak bermakna tidak perlu berusaha,
USAHALAH semampumu.
Tapi jangan sesekali beraqidah bahawa banyak usahamu, penentu kejayaanmu,
Tetapi berimanlah bahawa TAWAKALmu itu semata-mata pada Nya..
Itulah penentu kejayaanmu..
Kejayaan bukan milik sesiapa,…

setiap awan ada lapisan silver

Bismillahirrahmanirrahim,
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang,

petang ini,
saya belajar sesuatu.
saya perlu bersiap sedia untuk apa sahaja.
expect the unexpected.
untuk apa yg terjadi tadi, ambil sebagai pengajaran.
setiap orang tak selalunya berada di atas.
ada kalanya, mereka akan melalui situasi tidak selesa juga.
oleh itu, jangan menyalahi sesama sendiri,
redha dan tawakal dengan ketentuan Ilahi.
belajar daripada kesilapan.
seperti kata2 seorang ahli falsafah :

"when you made a mistake, there are three things u have to do :
1.learn from mistake
2.dont ever repeat it.
3.tak ingat.

tidak saya nafikan,
saya sedih, menyesal,
atas ketidaksediaan saya untuk pembentangan.
namun, setiap penyesalan tidak membawa kepada berputarnya masa kepada perkara lalu.
saya perlu muhasabah.
Allah Maha Mengetahui setiap yg kita kerjakan.

Situasi ini juga sama kepada hidup kita di atas dunia.
Adakah kita bersedia untuk mati esok hari?
Cukupkah amalan kita didunia?
Sebelum kematian menjemput saya dan jug…

katakanlah yg benar, walaupun pahit..

Image
Bismillahirrahmanirrahim.
skrg ni, kawan2 selalu tnya,bila nk buat fb?
saya sendiri pn tak tau jwpn utk soalan tu.
tgk ramai dh kwn2 bkk akaun fb. saya?
Entahlah. mungkin masih belum terbuka hati nk buat.
atau mungkin mencari alasan utk tak nak buat.
tp, stu yg pasti,
saya tidak begitu berminat dgn social network.
bukan kerana terlalu prejudis utk berkawan.
tp, saya bimbang jika saya lalai dan obses dengan social network ni.
Saya terbaca satu artikel yg bertajuk 'Facebook boleh mejadi haram'.
jangan terkejut. kerana, fb menjd haram apabila individu yg mengendalikan fb itu gagal melawan dirinya dan mengubah kebaikan daripada fb ini menjadi sesuatu yg mudarat dn membawa kpd kelalaian dn lemah daya ingatn.
Firman Allah Subhanahu wa Ta’aala:

“Telah nyatalah kejayaan para Mukmin. Iaitu mereka yang di dalam solat mereka, khusyu’ mendirikannya. Dan mereka itu terhadap perkara-perkara yang melalaikan, mereka menghindarkannya” [al-Mu'minun 23: 1-3] Oleh itu, kita seharusnya lebih b…

jauh berjalan, luas pengalaman

Image
salam.

baca tajuk, mcm kena buat karangan darjah 4 dulu kn..
tulis karangan anda, tidak melebihi 250 patah perkataan..
tp, alam sekolah rendh, dh lama kita tgglkn..

sy bkn nk cerita pasal sek rendah sbnrnya..
tp, nk cerita pnglaman pergi jalan2..
saya bersama housemate dgn semngtnya pergi cr rmh sewa td..
siap sewa keta lg 2 biji..
bukan apa, takut kalau semua housemate tak pegi, tkt ada yg tak puas hati,
kita kena fkr perasaan org lain jgk kn?..

dr sebuah rumah ke sebuah rumah kami tengok..
sebab ad 2 rumah je pun pegi td..

rumah pertama :
-sekitar shah alam
-banyak jugk buah langsat kami mkn sblm jumpa rmh tu,
-rumah dh ok, besar tapi tak bersihkan lg..sbb dh lama org tak duduk..
-pengajaran : sabar dalam penantian, fkr sblm buat keputusan..

rumah kedua :
-masih sekitar shah alam
-sebelum pergi rumah kedua, kami pun makan langsat jgk..
-tp, takpe..ad hikmah disebalik semua perkara..kami dpat pelam epal free(senyum)
-sampai rmh kdua, Alhamdulillah..
-lyanan dr keluarga pk cik dn mk cik sgt baik..
-rumah ok…

saya kembali

Image
Bimillahirrahmanirrahim

agk lama saya tak online..
nk ingtkn diri saya dn juga awak..
tp,
kita kena ingt,
tak semua yg kita nk, kita akn dapat..
Allah takkan bg semua yg kita nk,
tp, Dia sentiasa bg apa yg kita perlukan.. oleh itu, Bersyukurlah..

rasa mcm belum terlambat untuk sy ucapkan,
HAPPY EID MUBARAK 1430H..
Maaf zahir batin..
(walaupun hari ni dah 15 Syawal)


tapi, utk kita mntak maaf ni, bukan kena pada bulan Syawal je..
tak kira bila,
tak kira tempat,
tak kira siapa,
tak kira apa pun kesalahan kita..
Kita kena mintak maaf..


Yg jadi persoalnnya skrg..
Berkualitikah maaf yg kita hulurkan??

Bila dh nk dekat raya,
semua org sibuk dengan msg forward..
ad jugak yg reka msg2 comel..
bertnding sape dpt msg raya plg byk..


tp, pernah tak kita fikir..
isi disebalik msg yg kita forward kat semua contacts dlm hp tu?
apa tujuan sebenr kita hntr msg tu?
ikhlaskh kita dlm mmnta maaf, dn juga bg kemaafan kt org?


berdasarkan pengalaman,
tak semua org faham, dan tahu apa makna msg yg kita forwrdkn..
lepas raya,
semua org jd …

T.E.R.I.M.A K.A.S.I.H

salam. utk mereka.. terima kasih,, sebab faham saya sangat2.. sebab dengar je sy bercerita even tak menarik lgsg. selalu belikan makanan, tolong angkat baju, lipat baju waktu saya sakit, pinjamkan broadband, temankan tengok cerita..(nur kasih)=p carikan article, ajar tajuk yg saya tak faham, dengar luahan isi hati (ye la tu) bagi pendapat, ajar perkara2 yg baik =p sembahyang sama2, kejut waktu sahur even saya 'rajin' bangun awal pg, bukak pintu rumah time saya tak bawak kunci, stay up sama2, bagi pinjam katil bawah, dan semua sekali yg tak ada dlm senarai ni, dan terutamanya bagi nama panggilan yg 'elok' utk saya.. *senyum* terima kasih, terima kasih, terima kasih.. Semoga Allah SWT kekalkan kemesraan antara kita semua~ dan mendapat keredhaan Allah dalam setiap yg kita lakukan~ Rasulullah SAW bersabda; ''Bila seseorang mendoakan bagi diri sahabatnya sedangkan dia tidak ada bersamanya, maka Malaikat akan berkata : Dan engkau juga akan menerima sepertinya juga'' note : Keakraban persaha…

La Tahzan

Bismillahirrahmanirrahim. saya sedih, saya menangis. kita ada perasaan, kita ada keinginan, kita ada impian, tapi, sejauh mana kita dapat kawal perasaan untuk mencapai satu impian? betul org kata, kerja dalam group, perlu kesabaran yang tinggi. 5 kepala, 5 pemikiran, 5 pendapat untuk mencapai satu penyelesaian. namun, kadang2, saya gagal. saya terus menangis. membuang jauh perasaan ketidakpuas hatian dalam diri. melempar perasaan negatif, penyesalan yg semakin dekat dengan hati. dalam sedu, saya berfikir. saya perlu POSITIF. change mindset. itu yg terbaik. mungkin ini satu hikmah untuk saya bersedia menempuh dugaan pd masa kan datang. menjadikan saya bersedia untuk mengenali personaliti manusia yg berbeza-beza. mungkin. jadi, saya cuba untuk membuatkan saya dan mereka bekerja dengan sepenuh keikhlasan, bersungguh-sungguh, untuk mendapatkan hasil yg terbaik. Insya Allah. ''Man Jadda wa Jada'' buat mereka : terima kasih kerana menyedarkan saya. semoga kita semua mampu untuk membentangkan hasil ke…

hari ini hari sabtu.

salam alaiki.

sorang2 je saya kat umah,housemate?
6 org pg kelas, buat FAR,
sorg pg umah kawan,siapkan FAR,
dan saya?
rahsia.

banyak keja mggu before raya ni.
kan?
tp takpela..kita kan tgh belajar..
baru boleh rasa duduk u betul2..
group discussion,presentation,business plan, citical thinking, report cases..
tmbh dengan quiz,test..

tgh2 sibuk mcm ni pn,
kita jgn stress sgt, kena rehat,kena tidur,makan(utk malam shj)
tgk cite nur kasih dulu..(senyum)
baru smbg buat keja..

dlm grup, blajarlah pegang tngjwb dgn baik,
cuba belajar faham perasaan kwn,
jgn mengelat,
buat kerja sama2,
betulkan klau buat silap,
jaga hbgn baik sesama manusia..

bykkan sabar, tenang, arrange masa dengan betul,
InsyaAllah,
semuanya kita dpt siapkan on time.
dan balik cuti raya dengan gembira.
dan bersyukur.

note : di atas adalah peringatan utk diriku

p/s : semalam dh dpt makan kuih puteri ayu,alhamdulillah..(kenapa ckp psl mknn di siang hari?)

Di mana Allah dalam hati kita???

Image
With the name of Allah, the Most Beneficent, the Most Merciful

DI mana Allah dalam hati kita?
pernah terfikir tak psl ni??
pernah tak bila kita buat sesuatu tu, kita terfikir tentang Allah swt?

kalu cmtu, pernah tak kita kita rasa kerdilnya kita sewaktu kita solat?
apa yg kita rasa masa sujud dalam sembahyang?
rasa tak yg kita sebenarnya kecil sangat, dan takde ape2 pn..rasa malu,rendah diri,tawadhu'..
atau tak rasa ape2..
atau rase kenapalah imam ni sujud lama sangat?
Astagfirullah..

check blk hati kita, tgk blk akhlak kita..muhasabah diri kita balik..

pernah tak rase bila dapat sesuatu kejayaan tu, kita terfikir semuanya kerana Allah?
bila kita dpt musibah, semuanya kuasa Allah?
bila orang puji kita hensem, cantik, semuanya Allah yg cipta??
bila tgk sesuatu keajaiban, semuanya Allah yg buat?

sesungguhnya,
'lailahaillallah'
Tiada Tuhan Melainkan Allah.

oleh itu,
Bersyukurlah dengan segala nikmat, kejayaan yg kita dapat,
ucaplah 'Alhamdulillah'
Redha dengan segala ketentuan Allah,
jang…

Perlunya kepada satu perubahan

Image
Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..
sebelum tidur semalam, saya terbca satu majalah yang tertulis.

Sabda Rasulullah SAW..
'Barang siapa yang hari ini lebih baik dari hari semalam, dia adalah orang yang untung,
dan jika hari ini sama sahaja dengan semalam, dia adalah orang yang rugi,
tetpi, jika hari ini lebih teruk dari semalam, dia adalah orang yang zalim.

maksud zalim disini adalah zalim kepada diri sendiri. tidak ada sebarang perubahan yang dilakukan untuk kemajuan dirinya..

saya terfikir tentang saya, adakah saya menjadikan hari2 dlm hdup saya kearah kebaikn??
lebih2 lagi dalam bulan Ramadan yang penuh keberkatan ni. adakah saya menggunakan masa semanfaatnya??

kata2 dari seorang penceramah bermain di minda..
'takkan umur dh 20, tapi puasa mcm budak 5 tahun lgi? tak mkn, x minum.
sdgkan puasa tu bukan untk thn lapar dn dahaga je..tapi, digunakan untuk beribadah kpd Allah.

seharusnya, sy perlu berubah..

dan kamu juga..

untuk permulaan, cuba k…