bila fikiran menembusi papan putih

salam.

pandang kanan, menguap.
pandang kiri, tersengguk.
pandang belakang, senyap.
pandang depan, LECTURER sedang bagi kuliah!

kenapa ni..
mengantuknya..
rasa macam dah tidur awal semalam.
dah bangun sahur.
lepas tu tidur lagi.
kenapa dalam kelas mengantuk lagi..

saya : senyum.
dalam hati, (saya pun mengantuk juga!)

bulan biasa :
mengantuk, boleh minum air + makan gula2 + makan mentos
bulan puasa?

jom,
kongsi tak nak bagi mengantuk di bulan puasa.



satu.
mindset + doa.
hari ni, saya nak fokus, nak dapat ilmu, utk meningkatkan darjat diri,
kerana Allah swt.
jangan pulak kata, ''kelas maf la kejap lagi,mesti ngantuk''
akal mempengaruhi tubuh badan untuk bertindak.



dua.
basuh muka.
ambil wudu', lagi bagus.

tiga.
suruh orang sebelah picit2.
perempuan suka buat..

empat.
selawat,berzikir.
Pahala berganda-berganda.

petua saya suka guna :
tidur secara cover2.
walaupun sekejap.
InsyaAllah, lepas tu tak hilang ngantuk dah.

petua suka-suka.
conteng-conteng atas kertas.
sesuatu yang menarik.
tak digalakkan untuk subjek2 yang memerlukan fokus yang tinggi.

petua dia:
 tak yah datang terus kelas.
tidur kat bilik.
sedap pun sedap.
kata dia, bukan saya.
(tolong jangan buat)

pesanan tambahan:
masa berbuka dan sahur, kurangkan makan.
besederhanalah di bulan Ramadhan.

juga,
pastikan rehat dan tidur kita cukup dan berkualiti.
untuk bangun qiamulail dan bersedia ke kelas pada esok hari!
InsyaAllah.

Comments

petua dia..
hurmmm dia 2 sape ek??hehe
akuinsanlemah said…
tak yah dtg kelas???~
woohaa,
ada bran??
tips saya:

maaf sir, saya mengantuk.
yeh~

sir meredhokannye~

yey(jgn tiru aksi ini~)
saya said…
kak cik :
dia merujuk kepada sesiapa.
tak spesifik pada sape2 pun.

sara :
hehe.pernah buat ke macam tu?
nnt boleh sy try..
saya said…
This comment has been removed by the author.

Popular posts from this blog

reflections: tesis dan viva

dia, raya dan kakak penulis novel

dia budak biasa, ke sekolah agama.