dia dan encik sarjan.

Assalamualaikum  :)

Matanya masih lagi lekap, kemas di papan putih,
memandang penuh khusyuk Encik Din, sarjan kadet polis sekolahnya,
mencoret sesuatu di atas papan putih.

assuming ini adalah papan putih. hehe

3 titik yang dilakar menggunakan marker hitam di atas papan putih.

"siapa nak jawab, apa yang kamu nampak di atas papan putih ni?"
lamunannya terhenti apabila Encik Din mula bersuara.

"ada 3 titik hitam di atas papan putih",
jawab seorang ahli kadet.
yakin.

Majoriti mengangguk setuju.
Pastinya itu sahaja jawapannya.

Dia masih berfikir,
cuba untuk mencari jawapan yang lain dari biasa.
namun, masih tidak dapat menangkap maksud sebenar lukisan itu.

"jawapan lain?"

masing-masing mengeleng,
tidak dapat meneka.

'apa lagi ya, yang boleh nampak atas papan putih tu selain 3 titik hitam tu eh?'
dia bermonolog.
sendiri.

"betul, jawapan awak semua betul"...
".....tapi ada jawapan lain..."

"apa yang saya nampak adalah..."

semua menanti ayat yang akan keluar dari mulut sarjan berbadan tegap itu.


"...warna putih melebihi warna hitam..."


err.
terlopong anggota kadet sekejap.
simple sahaja jawapannya.
langsung tidak terlintas di fikiran.

sarjan menyambung,

"kita macam ni la..asyik duk pandang yang hitam tu je kan...
sampai tak nampak yang lain dah.."
'beginilah hidup kita, kan?
bila ada orang buat jahat, kita pasti akan nampak keburukan tu sahaja,
mata kita akan kabur dengan keburukan sehingga dah tak nampak kebaikan yang dia pernah buat untuk kita..'
jadi,
jangan sesekali buat jahat.
sebab yang jahat tu akan dikenang orang,
sampai bila-bila.

......


peristiwa ini peristiwa 6 tahun lalu,
sewaktu dia masih keanakan menjawat ahli kadet polis suatu ketika dahulu.
namun nasihat Encik Din itu seakan kembali bermain di ingatan.

'terlalu lama dan asyik memandang yang hitam sehingga lupakan yang putih'

kita macam ni juga kan?
saya cakap dengan saya.

bila kita tengok orang buat perkara yang lain sikit,

mudah sahaja membenci,
mudah sahaja bersangka buruk,
mudah sahaja menghukum.

sampai kita lupa kebaikan-kebaikan yang dilakukan selama ini,
kita mula sisihkan mereka.
Astaghfirullah.

betul,
kita boleh membenci,
tapi benci bukan pada orangnya,
tapi benci pada maksiat yang dilakukan mereka.
dan dalam masa yang sama,
jangan tinggal dia dengan maksiat sahaja.
banyakkan doa,
ajak dia bersama-sama kita,
supaya hatinya terbuka untuk menerima cahaya.

betul,
susah untuk bersangka baik,
tapi, kena mujahadah,
jangan latih diri untuk berterusan bersangka buruk,
takut hati bertambah mati,
takut riak merajai diri.
kerana kita bukanlah nabi.
kita ini,
kuli.
pada Ilahi.


dan semuanya berbalik kepada hati.
kerana hati yang akan memberi guideline kepada akal untuk berfikir,
dan akal akan memberikan arahan kepada anggota badan untuk bertindak.

"Rasulullah SAW bersabda,
Sesungguhnya di dalam tubuh (manusia), ada seketul daging, jika baik daging itu maka baiklah seluruh tubuhnya, dan jika rosak daging itu maka rosaklah seluruh tubuhnya dan ketahuilah bahawa seketul daging itu adalah? Hati. "

(HR Bukhari dan Muslim)


#jom bersih hati! :)


p/s: 
nama Encik Din (bukan nama sebenar), sebab dah tak ingat sarjan mana yang bg nasihat ni.. :(

Comments

Tiara Fazlin said…
bersangka baik.. :)
DOMU-KON said…
sentap hati akak..jah.. tengok jah punya entry kali ni...thanks ifah..
saya said…
@tiara,

true!

bersangka baik :D

@miss domu,
sentap hati ipah jugak ni.. :(
aishahrajindra said…
hmmm..btol3..ssh nk nmpk good things ble dh dicemari bad things..kne latih ati utk bersangke baek dkt orang ni..tq ipah..
saya said…
@ecah,

betul. ipah nasihat kat diri ipah ni.. :')

sama2 syg..
kiwi said…
ipah..bgus sgt enty ni..boleh bg peringatn untuk smua..^^
jeeha said…
igt zmn kt mktb dolu2
everytime ade mgu-yg-maen2 mesti ade kawad
haih
lupa name pnoh event 2
saya said…
@kiwi,
Alhamdulillah. semoga mdpt manfaat drpdnya.. :)

@jeeha,
tu la... rindu nya kawad.. :')
event perkhemahan kadet polis semalaysia ke? ke yg mana? hehe
ima said…
mgu yg main2? mgu aktiviti eh?

Popular posts from this blog

reflections: tesis dan viva

dia budak biasa, ke sekolah agama.

bangun, mencari diri