Kempen : Jom jadikan blog sebagai medium dakwah

Assalamualaikum :)

"ayah, nak beli buku ni yah"
"buku apa ni?"
"banyak yah cerita terbitan ni. ada kisah sahabat2 nabi,Uthman, Ali, Abu Bakar pun ada"

saya berdiri di sebelah curi-curi mendengar.
tekaan saya mungkin si kecil ini darjah empat atau lebih.
Ya Allah adik.
bagusnya, Maha Suci Allah.
kecil-kecil lagi diasuh untuk menghayati kisah-kisah tokoh Islam terdahulu.

saya jadi malu sendiri.

biasanya, kanak-kanak seusianya pasti mengamuk inginkan buku cerita fairy tale,
tidak kurang mungkin mereka inginkan majalah-majalah kartun,
tapi tidak bagi si kecil ini.

kalau ditanya pengorbanan Saidina Uthman dalam Islam,
pasti adik ini lebih pantas menjawab,
berbanding saya.
-.-

kita mudah melupakan sejarah.
membaca Sirah Islam hanya untuk exam PAI.
bukan untuk dihayati,
apatah lagi mengambil sedikit semangat dari kisah mereka.

adik, kakak malu.

jom.
kita start baca balik kisah-kisah para sahabat, para anbiya',
takpe. slow-slow.
InshaAllah, biar susah pada mulanya,
tapi intipati kisah-kisah mereka pasti akan terkesan dalam diri kita.

jom. baca. buku. ni. ;P

saya dan kawan mula memasang angan.
nanti bila dah ada anak,

*amboi-amboi sempat lagi berangan*
:)

nak bacakan kisah tokoh-tokoh, sejarah Islam sejak kecil lagi,
nak latih anak-anak,
biar jadi serikandi, pejuang Islam satu hari nanti,
InshaAllah.

saya terus berjalan.
memerhati suasana di Pesta Buku, PWTC Kl.
rata-rata pengunjung memakai pakaian menutup aurat.
bertudung labuh, berkopiah.

kawan di sebelah bersuara
"saya suka la environment kat sini.jarang tengok orang yang pakai tudung labuh, kat tengah2 bandar Kl ni"

emm. saya senyum.
tanda bersetuju.
mereka inilah yang suka menuntut ilmu,
mencari ilmu, kerana dalam Islam sangat dituntut mencari ilmu.
menambah ilmu dunia dan ilmu akhirat.

tapi,
cuba tengok kat shopping complex,
mesti mereka-mereka yang tak tutup aurat sangat ramai,
berdating, hang out kononnya.
mereka lupa,
sabda Rasulullah SAW,
"sebaik-baik tempat adalah di masjid, dan seburuk-buruk tempat adalah di pasar"

kenapa pasar? habis nak beli sayur taugeh tak boleh ke?

errm.
bukan macam tu,
maksud hadis di atas,
bila kita pergi ke pasar tanpa sebarang tujuan,
pasar kan banyak tempat-tempat lagha,
contoh, tempat karoke,
melepak, mendekati zina, melakukan jual beli haram,
sebab tu la pasar dikatakan seburuk-buruk tempat.

tak salah kalau pergi pasar sebab nak beli barang.
asal niat betul,
bukan untuk berfoya-foya membuang masa :)

ok?

kesimpulan.
sementara Pesta buku ini masih berlangsung,
sehingga 1 mei 2011,
jom kita jadi salah seorang pengunjung ke sana.
semoga mendapat manfaat dengan buku-buku yang dibeli,
jangan beli banyak-banyak, tapi tak sentuh dah la.
dan jangan membazir :)

InshaAllah.

untuk didik hati jadi baik,
kita kena mulakan langkah.

beli buku yang ada faedah,
bukan majalah hiburan dan novel cinta yang tidak kesampaian !

p/s : bawa kad matrik, sebab dapat diskaun. best2!
nanti kita exchange buku eh. ;P

p/s/s: jom join kempen ini. jom jadikan blog sebagai medium dakwah :)
saya pernah menulis mengenai ini dulu. ce klik sini.

sama-sama kita jadi baik supaya orang sekeliling kita akan jadi baik juga :)
InshaAllah.
saya tag :  semua yang baca  entri ini .

Comments

Atika Aula said…
Alhamdulillah..syukran kerana join. semoga ia nya bermanfaat~ teruskan usaha berdakwah :)
sy follower ke 100~ :)
nice entry..
kiwi said…
ipah hehe..bkn kwn ipah je pn..nti ade ank nk kne bce jgk ni..ajr awl2..hehe ^^
saya said…
salam atiqah,
afwan.
terima kasih sbb follow :)
saya said…
kemaaaaa.

ok bereh2. nati kito aja anak2 kito eh ;)

Popular posts from this blog

reflections: tesis dan viva

dia, raya dan kakak penulis novel

dia budak biasa, ke sekolah agama.