baju kurung.tarikan mata lelaki?

Assalamualaikum :)

sayup-sayup kedengaran di suatu tempat.

"ko nak tau tak, kawan aku cakap kan,
orang laki ni, kalau tengok perempuan tutup aurat, terutama yang pakai baju kurung, jubah ke,
daya imaginasi mereka lagi 'power'
mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk membayangkan yang tak sepatutnya.


tapi kan, kalau perempuan yang tak tutup aurat, pakai baju ketat-ketat, seluar ketat,
 mereka tak kisah pun. sebab dah sedia nampak dari luar kan.."


amboi-amboi awak,
semangat benor duk bergosip ha.
kawan-kawan mereka dah start pandang-pandang saya dah.

'mungkin tengok saya pakai baju macam mana'
hati saya berbisik.

cakap siang pandang-pandang dik.

saya menunggu sebenarnya.
apakah kesimpulan yang mereka cuba ungkapkan.

ada dua kemungkinan.

yang pertama.

'so, kita tak payah la pakai tutup aurat kan, senang sikit. baru laki tak bayang lebih-lebih'

hahahaha.
gelak sikit.
pandai la awak cari alasan ye.
tak nak tutup aurat, lelaki yang dipersalahkan.

Astaghfirullah.
mengucap dik.
ini namanya orang bercakap yang tak mengaplikasi ilmu yang dipelajari.

kemungkinan kedua.

'so, walaupun lelaki macam tu, kita kena tutup aurat walau macam mana pun, sebab menutup aurat itu wajib'

ha,
yang ni baru betul.

'i am pleased when Allah pleased with me.'

kita kena faham.
kita kena tahu,
tujuan kita menutup aurat sebenarnya.

bukan semata-semata kerana redha manusia,
dah majoriti orang Islam pakai, so, kita kena pakai.
bukan.

tapi sebab,
Allah suruh kita tutup aurat,

'Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman agar menjaga pandangannya, memelihara kemaluannya,
dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali yang biasa terlihat.
Dan hendaklah mereka menutup kerudung ke dadanya...'
(An-Nur: 31)
kenapa saya letak Wardina? :)

jadi,
kawan-kawan saya.
jangan risau mata-mata lelaki yang memandang anda,


lelaki itu memang begitu.
imaginasi mereka mejangkaui batasan akal kita.
cuma yang bezanya,
bagaimana mereka mengawal perasaan, nafsu mereka.

oleh itu,
perlunya hawa untuk menolong mereka,
dengan menutup aurat dengan sempurna,
tidak merendah-rendahkan suara ketika berbicara,
atau bahasa kasarnya,
jangan gedik,
'...maka janganlah kamu tunduk (melembut-lembutkan suara) ketika berbicara sehingga bangkit nafsu orang
yang ada penyakit dalam hatinya, dan ucapkanlah perkataan yang baik'
(Al-Ahzab : 32)
jaga hubungan, batasan antara lelaki dan perempuan,
(ikhtilat)

supaya dengan cara ini,
kita tidak menambah dosa-dosa mereka.
kita tahu kan,
banyaknya dosa lelaki itu datangnya dari wanita.
Ya Allah, mohon dijauhkan.

bila memandang wanita,
sesetengah mereka mungkin ada yang sengaja,
memandang lama. tertarik barangkali.
'yang hang duk pakai fesyen lagu tu pasai apa?'

namun, sesetangah mereka yang lain mungkin terpengaruh dengan tipu daya syaitan.
Syaitan itu kan halus hasutannya.
adam, banyakkan beristighfar.

jadi hawa kawan-kawan saya,
sesungguhnya hanya pada Allah kamu berdoa,
semoga mereka menjatuhkan pandangan mereka.
seperti mana dalam Al Quran,

'katakanlah kepada laki-laki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya,
yang demikian itu lebih suci bagi mereka.
Sungguh, Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat'
(An-Nur : 30)
kita mohon kekuatan pada Allah,
supaya mereka sedar perbuatan mereka.

juga kita pohon kekuatan,
untuk terus melaksanakan perintah Allah SWT,
tidak terpengaruh dek hasutan jin dan manusia yang boleh melunturkan iman kita.

banyakkan berdoa.

ketika memakai pakaian,
kita mohon, "Jauhkanlah aku dari fitnah, Ya Allah"

InsyaAllah.
mudah-mudahan kita sama-sama memperoleh redha Allah.

"Wanita yang mulia tidak memandang dan dipandang"


p/s : tak sempat dengar kesimpulan budak-budak ni bergosip sebab dah selesai urusan meng'withdraw' duit dari ATM. :)

Comments

kiwi said…
knpe letak wardina =p
saya said…
:)

sebab ipah suko dio. ;P
qila~ said…
setuju! :) kdg pkai bju krung biase2 ja pn laki pndg,mmg x slesa,huhu..yg pnting diri sndiri kn,abaikn ja mata mnusia..asal cntik di mata Dia insyaAllah..
nurIman Abdul said…
betol2..kalo ikutkan kaum adam tu pakai cmne pn diorg tgk...dh nmenye lelaki kn..hehe..knpe mesti fikir pasai depa..pikir sai kte la..kte tutup aurat kerana tuntutn agama bkn sebab kaum adam itu...biaq pi la depa nk kta pa..hehe..yg penting redha Allah sntiasa b'sma kte..

Popular posts from this blog

reflections: tesis dan viva

dia, raya dan kakak penulis novel

dia budak biasa, ke sekolah agama.