usrah itu manis (bahagian dua)

Empat pasang kaki melangkah menghampiri kawasan kereta.
Bergelak ketawa teringatkan banyak peristiwa yang 'tiba-tiba' sepanjang 6 jam di kawasan hutan rekreasi itu.

dan tiba-tiba,

"QN, QN,

tengok ni..."

Allah Allah.

serpihan kaca cermin sebelah penumpang motokar ungu milik QN itu berkecai memenuhi ruang tempat duduk dan sebahagiannya jatuh ke tanah

terkelu lidah
seakan meremang

"QN,
sabar eh. sabar"

xxx

"Kak A nak bawa kita ke mana ni? hari tu pernah cakap nak ke Putrajaya kan?" 

masing-masing meneka di dalam kereta.
rasanya macam nak piknik
tapi disuruh pakai treksut

hmm

tapi kami turutkan saja.
disuruh berkumpul,
kami setia

diarah ke sekian sekian tempat
kami akur

tidak tahu sejak bila
sungguh tsiqah kami padanya 
dan kami
sayang padanya
uhuk uhuk

dan rupanya
treng teng teng...

"eksplorasi bumi Allah"

tema program tertera di banner di pintu masuk

arrrh murabbiah kami memang suka memberi kejutan misteri
;)

dan kami ditugaskan sebagai pemudah cara adik adik 
'muayashah' dengan mereka yang naive pada pandangan pertama 

tiada kata dapat terungkap 
melainkan rasa syukur pada Allah
dalam kesibukan fyp, potfolio dan presentation
dalam kerisauan peperiksaan akhir semester yang menghampiri

Allah mengizinkan kami 'memberi' 
dan men'tadabbur' alam

suatu yang sungguh manis!

alhamdulillah

xxx

"akak jauh lagi ke kita ni?"

"errm akak tak pasti jugak, tapi signboard tunjuk kawasan piknik tu dalam 250m lagi kan?"

wajah mereka banyak sudah hilang senyuman
keletihan
dan matahari semakin tegak sedikit sebanyak mempengaruhi mood masing-masing

keluar sahaja dari perjalanan panjang di dalam hutan
bagaikan tidak sabar
dan kami seakan terhenti
melihat di sekeliling

tidak ada kawasan berkelah
yang sepatutnya kami tuju
tidak ada orang yang kami kenal

dan seakan tepat jangkaan kami

yang

kami. sesat.

ditinggal jauh dari kumpulan peserta yang lain.

Allahu rabbi.

xxx

"saya pilih batu ni, sebab saya teringin nak jadi macam batu. walaupun banyak kali orang pijak-pijak, masih kekal bentuknya begitu. 
dan saya mahu jadi kuat, walaupun pandangan manusia tak bersetuju, dihentam dan diuji bagaimana pun, harap saya masih kuat kerana redha Allah yang menanti"

perkongsian adik-adik
tentang barang yang perlu dicari 
yang dirasakan dekat dengan dirinya

menghiasi slot 'berehat' kami
sepanjang menunggu 'penyelamat' datang
mengambil kami
yang sesat kehilangan jejak

huhu

xxx

QN ditenangkan oleh kami
ajk-ajk lain turut sama meluahkan cadangan
laporan polis dibuat
alhamdulillah komputer riba-yang mungkin menjadi target sang pencuri yang belum mendapat hidayah- itu dibawa ke tapak program
cuma beg duit
yang tidak terjumpa
mungkin tertinggal di dalam kereta
dan mungkin telah dibawa pergi, si pemecah kereta

kagum kami dengan QN
kuat jiwanya
masih mampu tersenyum
biar tidak tergambar jika kami di tempatnya

xxx

"adik, macam ni la kehidupan kita,
makin lama kita daki
makin susah cabaran dan halangan
sebab nak dapat kejayaan
bukan senang

kena usaha,
jangan putus asa"

pesanan seorang ibu peserta yang mengikuti ekspedisi kami
memberi 'taujihat' kepada anaknya
sambil mendaki bukit 
dan kami curi curi terdengar
heh

xxx

dan benarlah
ALlah uji sebab Allah nak naikkan darjat kita
ALlah nak tengok macam mana kita respon dengan setiap ujian Allah

kita diuji dengan kata-kata yang kita utarakan
banyaknya, begitulah
dan 

adakah kerana itu
kita akan berhenti memberi peringatan?

putus asa-kah?
menyalahkan Allah-kah?

wanau'zubillah

Allah uji, 
sebab Allah tahu kita mampu.
Allah nak kita dekat dengan Dia,
bergantung pada Allah
semata

ujian hari ini
sebagai peringatan
untuk kita semua

banyak yang kami belajar
tentang berwaspada
[parking di tempat luar kebiasaan, perlu sentiasa berjaga]

tentang ukhuwwah
[siapa lagi yang sanggup berbisik dalam kereta untuk plan isi minyak kereta QN konon tak nak bagi QN dengar huhu]

tentang ikhlas
[niat perlu selari dengan amal, kena ikhlas kerana Allah -tidak apa tidak dipandang manusia, asal Allah yang diletakkan utama]

tentang sabar
[jangan negatif-kan minda, bisik pada diri sentiasa sabar, rahmat Allah sedang menanti]

tentang yakin
[Allah yang mengizinkan segala benda berlaku pada hari ini, pandang setiap sesuatu dengan lensa tarbiyah, yakin dengan ketetapanNya]

tentang cinta
[dan setiap sesuatu perlakuan dan tindakan kita hari ini, didasari dengan cinta-kerana Dia ;))]

dan moga-moga Allah mudahkan segala urusan
dan mengganjari pahala atas usaha
menyantuni mereka 
khalifah yang bakal berjuang demi agama

xxx

sampai saja di hostel
satu pesanan diterima

"terima kasih tau semua, tadi FNM mesej, bagitau purse kita dalam beg dia sebenarnya, terima kasih untuk masa yang berharga" - QN

err
purse tidak hilang
bermakna
hanya kos bayaran ganti cermin yang rugi 'di sini' ?

Allahu Allahu

Alhamdulillah ala kulli hal
tidak Engkau jadikan sesuatu itu sia-sia
melainkan ada hikmah
dan tarbiyah 
dari Allah

yakinlah!

dan kita,
masih mahu "kufur" atas nikmat segala?

xxx

teringat semasa kami menyapu serpihan kaca di dalam kereta,

"tak suka nya macam ni :( kenapa ada orang jahat di dunia?"

"sebab tu la kat akhirat Allah cipta syurga dan neraka, supaya keadilan tertegak di sana"

deep.
[99: 7-8]

Displaying photo.JPG
"Dan tidaklah Allah menciptakan ini sia-sia, Maha Suci Engkau, maka jauhkan kami dari azab api neraka" (3:191)

nota saya;

-QN, moga di permudahkan dalam fyp esok, Allahu mustaan!
-Adik-adik "semut" - stay keep in touch inshaAllah, gooooo Namlu!
-Usrahmates tersayanggggg, there is no word to describe, but Thank You Allah ala kulli hal! alhamdulillah

Comments

Popular posts from this blog

reflections: tesis dan viva

dia budak biasa, ke sekolah agama.

bangun, mencari diri