Saturday, June 25, 2011

penimbang kuning dan eskalator

Assalamualaikum :)

eh, kejap. kejap. ko ada 20sen tak?
nak timbang berat kejap.
aku rasa berat aku dah makin naik la,
makan fast food hari- hari kot..

weehhh,
berat aku dah naik la, cane ni.
ok. start hari ni aku nak diet!
kena makan epal je hari hari.
ko jangan nak ajak aku keluar lunch lagi.

mulut tak nak berenti merungut lagi,

susah la kalau berat naik, 
dah tak boleh pakai seluar saiz 24,
muka pun makin tembam macam epal,
tak cantiiiikkkk!

haha.
dah2 la tu awak.
kelibat mereka di mesin kuning penimbang berat di tepi eskalator di sebuah pusat membeli belah terkemuka dipandang.
(panjang lebar explanation,hehe)
tak habis-habis lagi merungut nya.

kata saya.
hebat jugak teknologi kan,
dapat timbang berat, dapat tahu ketinggian, BMI,
tapi,
bayangkan.
kalau dosa dan pahala kita boleh ukur macam tu jugak,
mesti semua orang berebut-rebut nak buat amal kebajikan,
nak naikkan pahala.

bila timbang dosa makin banyak,
terus bertaubat, kembali kepada Allah.
terus takde orang nak buat maksiat dah,
takut kena siksa di Akhirat kelak.
nauzubillah.

hmm.
tapi Allah tak bagi kita macam tu kan?
pahala, dosa, semuanya ghaib.
dan Allah yang Maha Mengetahui perkara-perkara Ghaib.
kenapa?
mesti ada sebab.

siapa kata tak ada mesin penimbang amalan tu?
ada laa. tapi bukan di dunia.

kat dunia ni,
Allah nak tengok sejauh mana keimanan kita pada Allah,
sehebat mana kita mengawal nafsu,
sekuat mana mujahadah kita,
semampu mana pergantungan kita hanya pada Allah.

sebab Allah dah sediakan tempat yang kekal di Akhirat kelak,

sama ada Jannah atau Jahannam.
Syurga atau Neraka.


di Akhirat kelak,
amalan kita kan akan dihitung menggunakan Al-Mizan (penimbang).
beruntunglah bagi sesiapa yang beriman, mengerjakan kebaikan,bersabar, bersyukur,

Allah telah sediakan ganjaran yang sangat hebat,sangat indah!

dan rugilah orang yang kufur, orang yang menyekutukan Allah,orang yang berpaling dari perintah Allah,
Allah telah sediakan balasan yang sangat pedih!
Nauzubillah.

apa kaitan gambar dengan entri?
sebab rindu nak pergi pasar malam :(

maksud hadis
sesiapa yang berniat untuk mengerjakan kebaikan,
tetapi tidak mampu melaksanakannya,
Allah telah berikan kepadanya satu pahala kebaikan,

dan sesiapa yang berniat melakukan kebaikan, dan melakukannya,
Allah telah menggandakan pahala kepadanya 10 kali ganda atau 700 kali ganda,
mengikut kehendak Allah.

dan sesiapa yang berniat untuk melakukan maksiat,
tetapi tidak melakukannya,
Allah telah catatkan satu pahala kebaikan,

dan bagi sesiapa yang berniat untuk melakukan maksiat,dan melakukannya,
Allah hanya catatkan kepadanya satu keburukan..

(Hadis Riwayat Ahmad)

Subhanallah!
pemurahnya Allah.
Allahu Rahman, Allahu Rahim. :)

jadiiiii?
apa nak buat sekarang?
jom kita,
berebut-rebut untuk buat amal!

paling minimum sekarang,
kita tunaikan yang wajib.
sembahyang 5 waktu, tutup aurat dengan sempurna, menuntut ilmu,
berusahalah untuk istiqamah dengan setiap perkara baik yang kita lakukan,
InshaAllah.

'sesiapa yang malas beramal, atau lambat melakukan amalan, maka Allah tidak akan mempercepatkan untuk mengangkat darjatnya'


konklusi
kita semua mampu,
kita tahu apa yang hati kita nak,
kita bukan suka buat dosa kan,

sebab kita semua nak masuk syurga Allah.
so,
kita yang kena start,
changing for good :)
fi dunya wal akhirah!


note : siapa pernah cuba guna penimbang ni, angkat tangan. hehe
note-note : cerita di atas hanyalah separa benar.

Wednesday, June 8, 2011

tak perlu la nak tarik muka!

Assalamualaikum. :)

kad touch n go disentuh lagi.
.....teeetttt.........
'wrong detected'

aisshhh,
kenapa tak dapat touch ni?
aduii.
duit banyak lagi kalau tak silap.

dah hampir 3kali kad itu disentuh,
dan dia masih tidak mampu melepasi palang lrt stesen titiwangsa.
kalut jadinya.

dicubanya di lorong yang berlainan,
kali ini berjaya.
namun dilihat baki kad, RM 14?
dari pada 20 ringgit tinggal 14??

muka terus berubah.
menjadi kelat.
hati terasa panas.
dan hati bertambah sakit melihat ketawa rakan-rakan.
mereka happy, sedang dia?
baru satu stesen dah kena tolak 6 ringgit.

muka masih mencuka. tidak puas hati.
kawan-kawan tidak berani menegur.

tiba-tiba dia teringat.
kenapa dia perlu begitu?
proteskah? kepada siapa?

kenapa dia perlu marah sedang Allah yang merancang segalanya.
dia tidak tahu apa-apa. kerana yang Maha Mengetahui hanya Allah.
bukankah di sebalik sesuatu itu tersembunyi hikmah?

Astaghfirullahalazim.
cepat dia beristighfar.
baru diuji dengan perkara kecil sebegitu, dia hampir tewas dengan nafsu amarah.

'Ampuni aku Ya Allah' bisik hatinya.

hari-hari pergi kerja naik lrt.
Ya Allah. mohon dijauhkan dari malapetaka sebegini Ya Allah ..


ini cerita dia.
dan cerita dia sama seperti kita.

bila apa yang kita nak, kita tak dapat.
mudah saja kita melenting.
perubahan emosi cepat benar berlaku.
kita selalu menyalahkan takdir.
kita rasa Allah tidak menyebelahi kita.

Nauzubillah.

tapi bila kita dapat sesuatu yang kita nak,
kita lupa Pemberi Rezeki itu.
kita lupa berterima kasih, kita lupa bersyukur.

kenapa?

sedarlah.
kita merancang. dan Allah juga merancang.
namun, sebaik mana pun perancangan kita, bila Allah tidak izinkan ia berlaku,tetap tak akan jadi jugak.

sebab hanya Allah yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita.

Allah nak uji kita,
sejauh mana kita percaya dengan Allah,
kita yakin dengan Allah.
Allah nak tahu,
sejauh mana tahap kesabaran kita bila diuji,

firman Allah,
"tidak dikira beriman seseorang hamba itu, selagi tidak diuji..."

sabarlah.
sabarlah.
sabarlah.

fasobrun jamil. 'sabar itu indah'

jangan mudah tarik muka, (tak cantik la, awak)
kerana hidup kita ini terlalu singkat.
terlalu singkat untuk kita membenci.

bila rasa marah. cepat-cepat sedar.
diam sebentar.

pujuk hati itu.

Istighfarlah. sebut nama Allah banyak2.
bercakaplah dengan hati.

jangan dilayan nafsu marah, nafsu geram, nafsu menyampah kita tu.
sebab takde ke mana pun,
bukannya dapat ganti balik something yang hilang kan?

percayalah,
bila kita dapat lawan perasaan marah tu kan,
kita akan rasa lebih tenang,
syaitan n the geng pulak yang kecewa sebab tak mampu hasut kita,
hehe.
satu kemenangan di situ!

InshaAllah, 
kita mampu mendidik hati kita,
dengan izin Allah.

:)


p/s : 
kata seorang kawan, hidup kita di dunia,bermula dengan B- Birth dan berakhir dengan D-death. 
di antara B dan D, adalah C, iaitu Choice. :)

pilihan di tangan kita.
kita yang menentukan diri kita.


p/s/s: bola sepak piala super : terengganu kalah lawan kelantan malam semalam. saya orang kelantan kan? ;P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...