Thursday, September 10, 2009

T.E.R.I.M.A K.A.S.I.H

salam.
utk mereka..
terima kasih,,
sebab faham saya sangat2..
sebab dengar je sy bercerita even tak menarik lgsg.
selalu belikan makanan,
tolong angkat baju,
lipat baju waktu saya sakit,
pinjamkan broadband,
temankan tengok cerita..(nur kasih)=p
carikan article,
ajar tajuk yg saya tak faham,
dengar luahan isi hati (ye la tu)
bagi pendapat,
ajar perkara2 yg baik =p
sembahyang sama2,
kejut waktu sahur even saya 'rajin' bangun awal pg,
bukak pintu rumah time saya tak bawak kunci,
stay up sama2,
bagi pinjam katil bawah,
dan semua sekali yg tak ada dlm senarai ni,
dan terutamanya
bagi nama panggilan yg 'elok' utk saya..
*senyum*
terima kasih,
terima kasih,
terima kasih..
Semoga Allah SWT kekalkan kemesraan antara kita semua~
dan mendapat keredhaan Allah dalam setiap yg kita lakukan~
Rasulullah SAW bersabda;
''Bila seseorang mendoakan bagi diri sahabatnya sedangkan dia tidak ada bersamanya,
maka Malaikat akan berkata : Dan engkau juga akan menerima sepertinya juga''
note :
Keakraban persahabatan bukan terletak hanya pd selalunya mereka bersama,
tapi,
yg sering diingati dalam tiap bisikan doa..
saya sayang kamu semua..

La Tahzan

Bismillahirrahmanirrahim.
saya sedih, saya menangis.
kita ada perasaan, kita ada keinginan, kita ada impian,
tapi,
sejauh mana kita dapat kawal perasaan untuk mencapai satu impian?
betul org kata,
kerja dalam group,
perlu kesabaran yang tinggi.
5 kepala, 5 pemikiran, 5 pendapat untuk mencapai satu penyelesaian.
namun,
kadang2, saya gagal.
saya terus menangis.
membuang jauh perasaan ketidakpuas hatian dalam diri.
melempar perasaan negatif, penyesalan yg semakin dekat dengan hati.
dalam sedu, saya berfikir.
saya perlu POSITIF. change mindset.
itu yg terbaik.
mungkin ini satu hikmah untuk saya bersedia menempuh dugaan pd masa kan datang.
menjadikan saya bersedia untuk mengenali personaliti manusia yg berbeza-beza.
mungkin.
jadi,
saya cuba untuk membuatkan saya dan mereka bekerja dengan sepenuh keikhlasan,
bersungguh-sungguh,
untuk mendapatkan hasil yg terbaik.
Insya Allah.
''Man Jadda wa Jada''
buat mereka : terima kasih kerana menyedarkan saya.
semoga kita semua mampu untuk membentangkan hasil kerja yg terbaik..
dengan izin Allah.
note :
''Kita pohon kekuatan, Allah beri kesulitan untuk jadikan kita kuat,
Kita pohon keteguhan hati, Allah beri masalah untuk diatasi,
Kita pohon keyakinan, Tuhan beri ujian untuk memantapkan iman dan jiwa,
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala apa yang berlaku."

Saturday, September 5, 2009

hari ini hari sabtu.

salam alaiki.

sorang2 je saya kat umah,housemate?
6 org pg kelas, buat FAR,
sorg pg umah kawan,siapkan FAR,
dan saya?
rahsia.

banyak keja mggu before raya ni.
kan?
tp takpela..kita kan tgh belajar..
baru boleh rasa duduk u betul2..
group discussion,presentation,business plan, citical thinking, report cases..
tmbh dengan quiz,test..

tgh2 sibuk mcm ni pn,
kita jgn stress sgt, kena rehat,kena tidur,makan(utk malam shj)
tgk cite nur kasih dulu..(senyum)
baru smbg buat keja..

dlm grup, blajarlah pegang tngjwb dgn baik,
cuba belajar faham perasaan kwn,
jgn mengelat,
buat kerja sama2,
betulkan klau buat silap,
jaga hbgn baik sesama manusia..

bykkan sabar, tenang, arrange masa dengan betul,
InsyaAllah,
semuanya kita dpt siapkan on time.
dan balik cuti raya dengan gembira.
dan bersyukur.

note : di atas adalah peringatan utk diriku

p/s : semalam dh dpt makan kuih puteri ayu,alhamdulillah..(kenapa ckp psl mknn di siang hari?)

Di mana Allah dalam hati kita???


With the name of Allah, the Most Beneficent, the Most Merciful

DI mana Allah dalam hati kita?
pernah terfikir tak psl ni??
pernah tak bila kita buat sesuatu tu, kita terfikir tentang Allah swt?

kalu cmtu, pernah tak kita kita rasa kerdilnya kita sewaktu kita solat?
apa yg kita rasa masa sujud dalam sembahyang?
rasa tak yg kita sebenarnya kecil sangat, dan takde ape2 pn..rasa malu,rendah diri,tawadhu'..
atau tak rasa ape2..
atau rase kenapalah imam ni sujud lama sangat?
Astagfirullah..

check blk hati kita, tgk blk akhlak kita..muhasabah diri kita balik..

pernah tak rase bila dapat sesuatu kejayaan tu, kita terfikir semuanya kerana Allah?
bila kita dpt musibah, semuanya kuasa Allah?
bila orang puji kita hensem, cantik, semuanya Allah yg cipta??
bila tgk sesuatu keajaiban, semuanya Allah yg buat?

sesungguhnya,
'lailahaillallah'
Tiada Tuhan Melainkan Allah.

oleh itu,
Bersyukurlah dengan segala nikmat, kejayaan yg kita dapat,
ucaplah 'Alhamdulillah'
Redha dengan segala ketentuan Allah,
jangan rasa takabur,sombong,sebab
bila2 masa je Allah boleh tarik balik nikmat tu..

banyakkan berzikir memuji Allah SWT..

Firman Allah, "aku bersama hambaKu ketika dia mengingatiKu dan kedua-dua bibirnya bergerak kerana aku"

selalulah bertanya kepada diri,
''di mana ALLAh dalam hati ku?"

p/s : untuk Lisma, terima kasih!








Tuesday, September 1, 2009

Perlunya kepada satu perubahan


Bismillahirrahmanirrahim.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

sebelum tidur semalam, saya terbca satu majalah yang tertulis.


Sabda Rasulullah SAW..

'Barang siapa yang hari ini lebih baik dari hari semalam, dia adalah orang yang untung,

dan jika hari ini sama sahaja dengan semalam, dia adalah orang yang rugi,

tetpi, jika hari ini lebih teruk dari semalam, dia adalah orang yang zalim.


maksud zalim disini adalah zalim kepada diri sendiri. tidak ada sebarang perubahan yang dilakukan untuk kemajuan dirinya..


saya terfikir tentang saya, adakah saya menjadikan hari2 dlm hdup saya kearah kebaikn??

lebih2 lagi dalam bulan Ramadan yang penuh keberkatan ni. adakah saya menggunakan masa semanfaatnya??


kata2 dari seorang penceramah bermain di minda..

'takkan umur dh 20, tapi puasa mcm budak 5 tahun lgi? tak mkn, x minum.

sdgkan puasa tu bukan untk thn lapar dn dahaga je..tapi, digunakan untuk beribadah kpd Allah.


seharusnya, sy perlu berubah..


dan kamu juga..


untuk permulaan, cuba kita gantikan pckpan yang sia2 dengan berzikir kpd Allah SWT


Subhanallah, Alhmdulillah, Lailahaillallah, Allahuakbar..


baca Kalam Allah sehari 2 helai untuk kita mntpkan lg iman dn takwa dlm hati kita..


mudah2 an, kita semua mendapt hidayah Allah SWT, dan mnjadikan bulan Ramadan pd tahun ini sebagai titik permulaan kita untuk berubah menjadi yg lebih baik..


InsyaAllah..


note :

teringat kata2 Adam dlm Nur Kasih.

"kita tak boleh jd hipokrit, tapi kita boleh berubah menjadi yg lebih baik"








LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...